Откриване на Олимпийските игри в Париж 2024
Росица Никифорова
“За да бъде съвременна, архитектурата не се нуждае от технологически методи, нито от големи размери. Тя трябва да се грижи за хората, да ги приласкава. Трябва да се проектира за човека и за неговите емоции.” Това са мисли на прочутия дизайнер Еторе Сотсас, подходящи за припомняне, когато се създава ново преживяване в архитектурна среда и особено за среда-събитие.
Само преди дни се „разрази“ откриването на Олимпийските игри в Париж 2024.
Източник: https://www.google.bg/
Не стихват оценъчни и противопоставящи се размисли относно качествата на грандиозния спектакъл. Така е с големите постижения в изкуството – самите те предполагат многовариатни интерпретации.
Разбира се е заложен смисъл във всяка от подтемите на общата идея – светът принадлежи на хората в цялото разнообразие от културни постижения. А Франция е в люлката на културни натрупвания от векове.
Тома Жоли е артистичният директор и автор на концепцията и на всяка една от сцените от олимпийския парад в Париж. Дизайнът на среда-събитие изисква да се работи с голям екип от специалисти и дори такива, които притежават професионални умения в няколко разнородни сфери. Крайната цел пред екипа е да се постигне баланс между изявата на традицията и очакваната от гражданите нова, невиждана, зашеметяваща, оригинална идея.
Има няколко смайващи обстоятелства от подготовката и осъществяването на събитието и средата. Координацията между многото действия, многото участници и многото места – сгради, улици, площади, монументи, река – е едно от тях. Респект от обичайната характеристика на местата и подобряването ѝ (опазването и мащабното почистване на Сена, например) е учудващо. Поклон към архитектурното наследство – възстановяването на Нотр Дам след пожара е сцена и тема на впечатляващ танцов пърформанс. Липса на репетиция на мястото на събитието е невероятно постижение, при това с утежняващото проливно участие на дъжда. Под дъжда участват примадони – още едно предизвикателство. Техническите постижения са „приятел на човека“, но без трогателното човешко сиво вещество никога не би се стигнало до хуманния ореол на спектакъла.
Центърът на Париж е открит към гражданите повече от който и да е стадион. Дори само идеята да бъдат възнаградени парижани и гостите им с добре охраняван спектакъл в самия град, е достатъчен атестат за иновативност и хуманизъм.
Качеството на замисъла и на изпълненията реабилитират авторитета на френската култура – факт, който напоследък бяхме забравили.
Ключови думи: Дизайн за среда-събитие, Олимпийски игри 2024